2010. november 10., szerda

"nem személy tagok" a Facebookon

Bizonyára mindenki találkozott már olyan  kvázi "tagokkal" a Facebookon, akik igazából nem is személyek. Miért is jók és miért nem ezek? Van értelmük? Erről írnék néhány sort most. 

"Előbb lesz..."
Rengeteg olyan ilyen csoport található a Facebookon, akik nem személyek, és valamilyen céllal jöttek létre. Ezen célok vegyesek lehetnek. Vannak közöttük értelmetlen és értelmes céllal létrejött csoportok, akik mintegy petíció szerűen gyűjtik a "lájkolókat", rajongókat, minél többet, ezáltal nyomást gyakorolva valamire. Mindkettő szeretnék példát mondani. Rengeteg az értelmetlen csoport, melynek semmi értelme, így pl.: a "b...k el időnket a Facebookon". A 2010-es parlamenti választáskor lett egy olyan csoport létrehozva, melynek a címe: "Előbb lesz ennek az oldalnak 5000 tagja, mint választási eredmény", ezáltal mintegy fityiszt mutatva a káosznak és mintegy promótálva a Facebook népszerűségét. Ez azonban nem sikerült nekik, az ezret sem érte el a tagok száma, 823-nál megakadt. Hasonló politikával kapcsolatos ilyen "Klub" az "Előbb lesz itt 100000 lájk, mint Tarlós Budapest főpolgármestere". Itt is csupán 579 ember lájkolt, Tarlós azóta pedig főpolgármester. Hasonló oldal  "Az izlandi vulkánnak nagyobb lett a füstje, mint a lángja..." című csoport, ők már viszonylag sok embert tudtak mozgósítani (3857 tag) az izlandi Eyjafjallajökull vulkán tavaszi kitörésekor, a légtérzárak kapcsán. 9000-es tömeget mozgatott meg a klub alapítója a "Mondjunk le Schmitt Pálról az árvízkárosultak javára!!!" csoporttal. Elmondható, hogy rengeteg a politikával kapcsolatos ilyen csoport.
Ezen oldalak nagyrésze viccesnek mondható, de sok értelme nincs, ergo megint lényegébe tök fölöslegesen vannak jelen a Facebookon. 


Petíció gyanánt
Mint fentebb írtam, találhatók azért olyan csoportok, amelyeknek értelmét is látni. Ilyen volt a "Mondjunk le az aug. 20-i tűzijáték élményéről az árvízkárosultak javára!!!". Ez a 2010-es nagy tavaszi árvizek kapcsán keletkezett, és 275.510 tagot számlál a mai napon (november 10). Nyilván ez nem fog növekedni már. Bár az augusztus 20-i tűzijáték nem maradt el, de állítólag kevesebb költségből történt a tűzijáték és az ünnepségsorozat lebonyolítása. A csoport adatainál még számlaszámot is megadtak, az adakozók számára. Talán ez volt az a csoport, mely eddig a legtöbb magyar embert megbírta mozgatni a közösségi hálókon keresztül. Jómagam is értelmes és jó kezdeményezésnek tartottam és csatlakoztam a csoporthoz. Hogy a kormányzatra mennyire volt hatással, ezt még nehéz eldönteni. Azt gondolom azonban, hogy egyre inkább nagy hatással lesz a Facebook az emberekre, elég csak arra gondolni, hogy már politikusok is vannak regisztrálva néhányan, és használják is kommunikációra az emberekkel a hálót, mindkét politikai oldalról.

Egyesületek, zenekarok, cégek
Szép számmal találni ma már működő egyesületeknek profilját, mint csoport a Facebook keretei között. Kedvenc zenekaromnak, a Dream Theater-nek is van Facebook oldala, melyet rendszeresen "frissítenek", azaz gyakran raknak ki friss híreket, videókat, zenéket. Ergo: kommunikálnak a rajongókkal. De kisebb, helyi táncegyesületeknek is található regisztrációjuk, mint pl.: a váci Silverstar Társulatnak. Egy példa kisebb, ismeretlenebb zenekarra is: a budapesti Géniusz együttes profilja 611 lájkolóval.
Az ELTE BTK HÖK is képviselteti magát az FB-n ilyen keretek között, ami jó és ésszerű is, hiszen (véleményem szerint) a Facebook egyik legnagyobb felhasználói bázisát az egyetemisták képzik. 
Betört a közösségi hálóra a könyvkiadás is, hiszen az Ulpius-ház könyvkiadó is képviseltetve van a ma már egyre jobban terjedő FB-n, de a Libri könyváruház is rendszeresen frissített tartalommal tájékoztatja vásárlóit az üzenőfalán keresztül.
Zenei portálok is reklámozzák magukat és tájékoztatják a júzereket a frissítésekről, nagyon jó példa az általam is nagyon kedvelt Shockmagazin FB oldala.

Összességében úgy gondolom, az első alcím alatt ismertetett csoportokat kivéve a különböző petíció szerű kezdeményezések, zenekarok profiljai, weblapok regisztrációi nagyon jó dolgok, értékesek, és arra használják a közösségi hálózatot, amire az ő részükről kell is. Nagyon pozitívnak tartom azt is, hogy hamar felismerték azt a Facebook jelentőségét a vásárlók/rajongók/felhasználók megtartása érdekében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése